Sunday, November 28, 2010

Wahai muslimah..



Wahai muslimah!
Keperibadian mulia seorang wanita menghiasi kehidupannya umpama permata yang indah berkilauan. Sifat kelembutan, penyayang dan penuh kemesraan merupakan fitrah yang telah dianugerahkan Allah SWT dalam diri seorang wanita. Begitu juga sifat pengorbanan dan pengabdian yang tersimpan dalam relung kalbunya mampu mempertahankan kedudukannya sebagai seorang insan yang bertaqwa. Jika wanita berpegang teguh dan menjunjung tinggi harkat dan martabatnya, maka ia umpama sekuntum bunga harum mewangi menghiasi taman-taman syurga.
Wahai muslimah!
Wanita solehah akan sentiasa menghiasi kehidupannya dengan bimbingan menuju jalan kebenaran. Mereka sangat merindui kesenangan dan kenikmatan abadi di akhirat. Mereka sentiasa sujud dengan penuh tawaduk merendahkan diri kepadaNya dengan rasa kesyahduan dan keinsafan. Pengabdiannya sebagai seorang hamba Allah dan pengorbanan sebagai seorang insan meletakkan kedudukan wanita ke tahap yang tinggi dan mulia. Sesungguhnya personaliti seorang wanita solehah mampu membentuk dan merubah wajah ummah ke arah yang lebih cemerlang.
Wahai muslimah!
Kasih sayang dan kemesraan sentiasa tersemat di dalam sanubari seorang wanita yang merupakan fitrah kurniaan Allah SWT. Namun, keistimewaan itu tidak cukup untuk menjadikannya wanita solehah jika tidak dihiasi dengan ajaran yang mulia. Hanya yang telah melengkapi diri dengan budi pekerti luhur dan keimanan yang murni akan kekal mekar sebagai bunga idaman yang menghiasi taman Syurga.

Wahai muslimah!
Wanita solehah akan menghiasi kehidupannya dengan fitrah kebenaran. Jika dia seorang anak, maka ia akan menjadi anak yang solehah. Jika dia seorang isteri, ia akan taat dan patuh terhadap suami. Jika dia seorang ibu, akan dicurahkan kasih sayangnya untuk anak-anak. Begitu juga sebagai hamba Allah, dia akan sentiasa tunduk dan menyerahkan diri kepada-Nya. Selanjutnya Wanita Solehah mampu menghargai dirinya sendiri dan mampu pula menjalinkan hubungan silaturrahim sesama insan.

Wahai muslimah!
Keredhaan Allah lebih indah daripada permata, lebih terang daripada sinaran matahari dan lebih jernih daripada serpihan kaca. Itulah yang merupakan impian setiap wanita beriman, dalam mencari kebahagiaan hakiki. Wanita solehah merupakan insan yang menghiasi syurga-syurga Ilahi, sebagai harapan dan rindu dendam bagi insan soleh.

Wahai muslimah!
Wanita penghuni syurga adalah wanita yang melengkapkan dirinya dengan ilmu agama, akhlak karimah, budi pekerti yang luhur dan amalan-amalan mulia. Jika telah memiliki pasangan hidup, ia akan berusaha membina rumahtangga ke jalan yang murni dan suci. Sesungguhnya keredhaan suami terhadap isterinya itu merupakan pintu untuk mendapatkan keredhaan Allah yang lebih besar.

Wahai muslimah!
Wanita bagaikan permata yang lama terkubur di lembah kejahilan. Kehidupannya kembali mewangi ibarat sekuntum bunga yang mekar setelah disinari cahaya oleh insan yang berbudi luhur. Rasulullah telah mengangkat darjat wanita ke tahap yang paling tinggi, sehingga pengorbanan wanita selalu dikenang oleh setiap insan, kelembutannya menyejukkan hati bila memandang.

Wahai muslimah!
Tiada seorang wanita pun yang ingin diseksa dengan penuh kehinaan lantaran dosa yang dikerjakan. Namun ramai wanita yang suka mendedahkan aurat, melakukan dosa-dosa lain yang menyebabkan ia menjadi penghuni neraka. Hanya wanita yang memahami hakikat kewanitaannya akan menghargai dirinya sendiri dan membimbing dirinya ke jalan yang diredhai Allah.

Nabi S.A.W bersabda, " Sesungguhnya dunia seluruhnya adalah kenikmatan (perhiasan) dan sebaik-baik kenikmatan (perhiasan) dunia adalah wanita solehah" (HR. Bukhari)

Semoga ALLAh sentiasa menjaga iman kita , meneguhkan hati kita, tetap di jalanNya mengikuti jejak RasulNya, sehingga kita bisa masuk ke dalam syurga ALLAh yang penuh nikmat, kekal abadi selama-lamanya....

Insha'ALLAh, kutujukan khas buat diriku dan juga muslimah seluruhnya....Ameen


No comments:

Post a Comment